torsdag den 24. april 2008

Spørgsmål og svar til Vejledning med Charlie

1. Søgefelt
- Dårlig idé at lave noget, der ligger uden for kursets indhold. Lav et formular-felt i HTML-formular (som dog ikke har funktionen indbygget).
2. Hvor mange sider skal fungere – skal hele sitet fungere?
- I vores tilfælde, ja!
3. Må vi bruge koder, som ikke er angivet i ”LWD”?
Ja – så længe de kan valideres
4. Hvordan får vi målt kontrastfarverne?
- Download toolbar fra http://www.wat-c.org/WAT/versions/dk/wat-dk.html
5. Skriftstørrelse på siden – skal man angive en bestemt kode i HTML, CSS eller andet?
- Man sætter en style på body-tack’en... Den skal sættes relativt.
Separat stylesheet – så skal man lave noget smart, for at den kan henvise til de forskellige... bla bla..
6. Hvordan linker man, uden at browseren opdateres?
Ajax-teknologi kan anvendes. Kan gøres på forskellige måder: Den nemmeste måde er, at lave det som en i-frame (det samme som et image, men med hvilket som helst indhold. Man skal lave et overlay, som er klik-bart). Undersøg om den kan valideres i HTML
7. Galitz...? Heuristisk evaluering ok?
Ja. Janne: Send ref.!!!

8. Problemformulering:

”Hvordan kan vi ’brande’ en fri agent på et website”?
Hvordan kombinerer vi usability med et kreativt design?

- Farveskala – arbejd med farverne.
- Mange konnotationer ift. farverne
- Kreativitet og firkant-strukturen modarbejder lidt hinanden
- Implementér søgeordene i alle sider
- Billeder: Skal være lettere at afkode. Post-it-billedet måske bedre ifm. beskrivelse af en proces.
- Billeder gøres til ’klik’-bare felter som er sigende.
- Pas på med ikke at reducere indholdet for meget, for det vil ofte tolkes som udtryk for ’dårlig kvalitet’.
- Don’t tell it – show it! Fede illustrationer og henvisninger på forsiden.
- Gå evt. på nettet og find billeder, som er sigende (eksempler med naturbilleder, billeder fra Christiania, bybilleder med mange mennesker på og nogle i fokus). Evt. portrætbillede, som taler ’ud af billedet’ til den ’besøgende’.

Vi skal fælge fokus. Ikke gå i dybden med noget, som ikke er direkte relevant for problemformuleringen.

Det er en god idé, at kunde/bruger-teste på ’branding’, og design via brugerundersøgelser.

Det behøver ikke være dårligt at lave lange sider.. Alternativet er at tvinge folk til at gå igennem flere sider. Også en mulighed for frem-og-tilbage-sider på samme web-side.


Møde tirsdag og onsdag i frokostpauserne, så madpakke er en god ting:)

Ingen kommentarer: