torsdag den 3. april 2008

Os lidt litteratur/inspiration til rapport

Et website kan være nok så flot skruet sammen rent grafisk; der kan være nok så mange flotte 3D animationer, og der kan være nok så mange relevante informationer - men hvis brugerne ikke lynhurtigt finder det, de kommer efter, så er websitet værdiløst.

De mest typiske fejltagelser, der bliver begået, er:
Websitet er for langsomt
Navigationen er for dårlig
Tekster er ikke skrevet "til" Internettet
For det fulde udbytte af sitet kræves specielle plugins
Anvendelse af frames
Websitet er for langsomtAlt for ofte oplever brugere med langsomme opkoblinger ventetider i stil med ventetiden hos Tele Danmarks kundeservice. Det er der ingen, der kan være tjent med, og resultatet er da også, at man giver op og lægger røret på - dette gælder i høj grad også på Internettet.

Internettet er et hurtigt medie og brugerne er nådesløse. Der skal være adgang til hurtige informationer. Brugerne har ikke tid til at vente hele og halve minutter på en side.

Undersøgelser foretaget af bl.a. den danske usability ekspert Jakob Nielsen viser, at enkeltsider på et website ikke må "veje" mere end 34 kilobytes. Niveauet på 34 kilobyte er baseret på den store mængde brugere, der sidder med modemopkoblinger på under 56K.

En undersøgelse viste bla., at ved sider på omkring 32-33 kilobytes hoppede 7-10% af brugerne fra under downloading og 25-30% hoppede fra ved sider over 40 kilobytes (Kilde: Designing Web Usability: The Practice of Simplicity, Jakob Nielsen, kan købes hos Amazon.com)

Det skal nævnes, at undersøgelsen ikke er videnskabelig og dermed kun kan bruges som en inspiration til side design. Der er dog ingen tvivl om, at Internetbrugerne er meget utålmodige - og det er millisekunder, der kan gøre forskellen mellem succes eller fiasko.

Se eksempel på Alt for Damernes forside, der er ét stykke grafik på knap 90K, hvilket svarer til en downloadtid på ca. 25 sekunder på et 28.8 K modem!

3 hurtige råd, der vil gøre virksomhedens website hurtigere:
Fjern unødvendige billeder af firmadomicil o.l. på forsiden.
Undgå at bruge tunge java-programmer til navigation, rulletekster etc.
Undgå at lave tekst som grafik (ligesom Notabene gør). Dette er typisk ved overskrifter og navigation.
Navigationen er for dårligNavigation på Internettet handler ikke kun om, hvor den er placeret, hvordan den ser ud, hvilken teknologi den er baseret på. Navigation har noget med information at gøre. Derfor er det ekstremt vigtigt, at den er overskuelig og informativ. Det er eksempelvis meget vigtigt, at den information brugeren klikker efter, også er på den anden side af linket. Navigationen har ét primært formål: At levere information til brugeren så hurtigt som muligt og uden for mange fejl-klik.

En undersøgelse foretaget af Creative Goods viser, at 39% af et hold testshoppere måtte opgive at foretage køb på Internettet på grund af dårlig navigation!

3 hurtige råd der vil hjælpe dine brugere:
Lav linktekster. En link tekst kommer frem når man kører musen hen over linket. I denne tekst kan man forklare yderligere hvor linket fører hen (ALT-tag)
Lad være med at bruge kreative ikoner som link. Det er kun de færreste brugere, der hurtigt afkoder betydningen. Ligeledes er det direkte en dødssynd at anvende ikoner, der kun bliver synlige, når man bevæger musen henover (læs i øvrigt et humoristisk indslag om begrebet, der er døbt "Mystery Meat Navigation" på WebPagesThatSuck.com).
Lad være med at "gå imod strømmen" med en alt for kreativ navigation - lad dig inspirere af de mest besøgte websites. Det er dem, der sætter standarden.
Tekst - hvordan læser folk på nettet
Store tekststykker kan gå i aviser og bøger. Men ikke på nettet. Internetbrugere læser ikke - de skimmer teksten for at finde noget relevant - og først når de har fundet dette, begynder de at læse.

Derfor skal lange tekster ombrydes til mindre afsnit. Med brug af hypertekst (tekstlinks) kan brugerne så ledes videre og videre ned i materialet, hvis de ønsker det.

3 gode råd om at skrive til et website:
Anvend gode overskrifter, der gør det lettere at skimme en side
Skriv kort og præcist
Ombryd teksten i flere afsnit end normalt
PluginsAnvendelse af teknologier, der kræver plugins er strengt taget ok - bare ikke på den første side. Du kender det sikkert. Der er ikke noget værre end at skrive en url i sin browser og trykke på enter. Du venter i spænding - og den første besked, du får, er: For at se dette site kræver det, at du har XY installeret. Det tager kun få sekunder og det kan gøres lige her. Stort link...

Nej, nej og atter nej. Websites skal som udgangspunkt designes efter laveste fællesnævner. Måske ikke den aller laveste - men tæt på. Der er ingen tvivl om, at en stor del af de garvede Internetbrugere skifter browser hver gang, der kommer en ny og har installeret samtlige plugins. Men der er heller ingen tvivl om, at mange brugere stadig kører med gamle browsere hvor f.eks. Flash ikke er standard.

Hvis dit website henvender sig andre markeder end det danske, er det også vigtigt at huske på, at brugerne er langt bagefter de danske.

3 gode råd om anvendelse af plugins:
Plugins på forsiden er "forbudt" - giv i det mindste brugeren chancen for at finde ud af, hvilken information han/hun ikke får.
Overvej, om det overhovedet er nødvendigt at anvende en teknologi, der kræver plugin
Hvis du vurderer, at det er nødvendigt at anvende plugin, så undersøg, hvor udbredt det er. Er det eks. standard i browseren - og fra hvilken version?
Anvendelse af framesAnvendelse af frames kan være formålstjenstligt i mange tilfælde. Men der er også forbundet en lang række ulemper med det. Ud fra et brugersynspunkt er en af de mest katastrofale, at man ikke kan bookmarke en bestemt side, fordi det eks. kun er forsiden, der bliver bookmarket.

Ingen kommentarer: